ECRANELE SUNT DUȘMANII COPIILOR

 

Indiferent  că  vorbim de televizor,  calculator, tabletă  sau telefon …toate  acestea nu ar trebui să facă  parte din  viața  zilnică  a copiilor  atunci când  sunt în familie…..nu  fac  parte din nevoile de  bază ale  copiilor mici.

În puținul timp petrecut cu familia  nu trebuie încurajați să-și  petreacă timpul la butoane  chiar dacă   preferă  să  își  petreacă astfel timpul. Majoritatea părinților îi încurajează , își manifestă admirația față de capacitatea  fiicei/fiului  de a utiliza un asemenea  obiect…..destinat de fapt adulților. Atunci   când  încercăm  să  intervenim  cu  tact pedagogic  sunt părinți care  ori neagă ( faptul  că până la ore târzii  copilul are acces la televizor) ori  ne taie  o discuție abordată  vizând sfatul  să nu  devină  copilul dependent  de jocuri  pe telefon de exemplu  …….să nu devină   o  obișnuință… răspunsul  prompt  vine ca un trăznet:  ce obișnuință  poate să creeze acest  obiect sau un televizor?  Dacă ar fi un joc educativ…. bine ar fi….dacă  ar fi un film de desene animate cu o pildă în încheiere…….da, noi avem 15 minute….o data  pe săptămână  vizionarea unui  asemenea film….care se încheie cu comentarea  lui….cu  discutarea pildei și a comportamentului  personajelor. Noi avem o programare, ne uităm numai pe anumite  posturi  unde știm că filmele sunt educație , emisiuni   de bună  calitate și a căror conținut corespund vârstei….iar comentariile se dirijează  spre a dezvolta simțul critic, să trăiască acțiunea, a-i determina să-și  aleagă personajul preferat, să  dea  altă soluție de a se încheia povestea, să  facă paralela dintre ficțiune și realitate.

Dezamăgirea  unui copil care nu poate primi  în viața de fiecare  zi  recompensa imediată  asemeni  celor din jocurile electronice  de exemplu,  demoralizează  și efortul ce trebuie făcut pentru a  învinge într-o competiție în viata lui chiar dacă învinge…..rezultatul  nu mai are valoare. Copilul se obișnuiește să obțină  printr-un clic orice răspuns  indiferent că e un calcul matematic  sau  e vorba despre  un personaj dintr-o carte….pe care nu o mai lecturează dacă știe că aici găsește răspunsul  cerut. COPILUL  NU MAI GÂNDEȘTE, NU MAI CITEȘTE……ARE  ATÂTEA  OFERTE  GRATUITE  FĂRĂ  EFORT INTELECTUAL.  Timpul  și efortul  ce trebuie făcut  pentru  a obține un rezultat într-o competiție  , începând de la competiția de a fi  cel mai bun….sau unul din cei mai buni din clasă  ….competiția  nu-l mai interesează….ce e mai grav în multe cazuri nici părinții nu-l  încurajează. Oare motivul să fie faptul că  e deranjat de copil  și aceasta e soluția?…..sau  din dorința de a se mândri  cu ,, nivelul înalt “ la care  știe copilul să  opereze deja  de la vârsta  preșcolarității?  Se înșală amarnic   acești părinți…. a ști butona  pe  aceste aparate  ce folosesc tehnologii  inteligente (experimentate și de către animale) nu  cere  aptitudini de nivel foarte înalt   dar  practic  pentru copil sunt dăunatoare….foarte dăunatoare pentru:somn, atenție, stabilitate pe parcursul unei activități , relațiile cu colegii, cu părinții …ba mai mult  sunt afectați  și psihic imitând comportamentul  unor  personaje   văzute în filme sau jocuri (calitatea filmelor sau emisiunilor  în general  lasă de dorit)…..le influențează  imaginația , le dezvoltă  obezitatea ,pasivitatea  și chiar dependența  de  acest  fel  de a-și  petrece  timpul . o explozie a afecțiunilor de vedere. Utilizarea  lor necontrolată   pe termen  lung au un impact  nociv atât pentru  randamentul   școlar  cât și pentru calitatea învățării de mai târziu.

În concluzie:         Cu cât mai devreme începe un copil să se uite la televizor,cu atât mai slabe sunt performanțele sale  la școală.Elevii care dorm cu televizorul în aceeași cameră,au note mult mai slabe la școală decât cei care nu au televizor în cameră. – spun  unele studii internaționale noi.

 

NATURA  TĂMĂDUIEȘTE   TENDINȚA  DE  A  DEVENI  DEPENDENȚI  DE ECRANE . Acest   subiect îl voi trata în alt articol  .Va URMA.

Director  TURCU  OLIMPIA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *